Strach z lietania
Mnohí sa boja lietať. Niekto sa nevie uvoľniť v lietadle a prežíva každú turbulenciu, iní do lietadla ani nenasadnú. Môžu za to katastrofické filmy? Klaustrofóbia? Minimálna kontrola nad udalosťami vo výške 10 kilometrov nad zemou? Dôvodov prečo sa niektorí ľudia vyhýbajú cestovaniu lietadlom je mnoho. Ak chcete prekonať strach z lietania, možno vám pomôže aj pár štatistík, ktoré dokazujú, že letecká doprava naozaj patrí medzi najbezpečnejšie a nielen z pohľadu počtu nehôd v pomere k celkovej vzdialenosti.
Aké je nebezpečné cestovanie napríklad v porovnaní s rakovinou?
Dlhodobé štatistiky naznačujú, že každý siedmy (v Európe už každý piaty) človek zomiera na rakovinu, preto je letecká doprava z pohľadu pravdepodobnosti úmrtia viac ako bezpečná (akýkoľvek letecký prostriedok vrátane helikoptér, výletných letov, atď). Pravdepodobnosť, že let bude pre vás tým osudným, je nižšia ako to, že vás počas života trafí blesk (šanca 1 k 6250).
príčina úmrtia | pravdepodobnosť | |
rakovina | 14,29% | 1 k 7 |
auto nehoda | 0,241% | 1 k 415 |
nehoda ako chodec | 0,134% | 1 k 749 |
nehoda na motorke | 0,110% | 1 k 907 |
nehoda na bicykli | 0,020% | 1 k 4982 |
letecká nehoda | 0,014% | 1 k 7229 |
Prečo je letecká doprava najbezpečnejšia?
Dlhoročné štatistiky National Safety Council v USA ukazujú, že letecká doprava je najbezpečnejšia najmä vďaka preprave na dlhé vzdialenosti. V tabuľke sú uvedené nasledujúce úmrtnosti prepočítané na 1 miliardu míl (1,61 miliardy kilometrov)
typ dopravy | úmrtia na 1 miliardu míl |
pravidelné lety | 0,01 |
autobusová doprava | 0,04 |
vlaková doprava | 0,04 |
auto doprava | 7,5 |
zdroj: nsc.org
Čo spôsobuje letecké nehody a aké riziká má letecká doprava?
Aj napriek tomu, že množstvo úkonov a funkcionalít je vďaka modernej technológii automatických, najčastejším dôvodom leteckej nehody je zlyhane ľudského faktora. V nasledujúcom grafe si môžete pozrieť jednotlivé príčiny nehody. Samozrejme letecké nešťastie je zvyčajne spôsobené viacerými pridruženými príčinami alebo kombináciou komplikácií.
Ak vás zaujíma, kedy je najväčšie riziko nešťastia v leteckej doprave, je to pri odlete a pristávaní. Ľudia, ktorí prežijú letecké nešťastie zachovajú chladnú hlavu práve v týchto dvoch najkritickejších fázach letu. Hovorí sa, že najnebezpečnejšie sú prvé tri minúty letu a posledných osem minút pred pristávaním. Letecké nešťastia najčastejšie prežijú triezvi ľudia v dobrej fyzickej kondícii (najmä mladší muži). Súvisí to s tým, že lietadlo je nevyhnutné opustiť zvyčajne maximálne 90 sekúnd po havárii, čo vyžaduje schopnosť prekonať mnohé psychické (šok, smrť blízkych) aj fyzické prekážky (úzke uličky, polámané sedadlá, rozhádzaná batožina, dym atď).
Pre poverčivých ľudí, ktorí majú radi čísla tabuľky a grafy, uvádzam aj štatistiky zo stránky airdisaster.com. Snáď pomôže pri rozhodovaní pri prvom lete nehodovosť podľa typu lietadla. Väčšinou sa letí z Bratislavy práve Boeingmi a Airbusmi, ktoré majú menej ako 2 smrteľné nehody na milión letov.
Model lietadla | Počet letov (v miliónoch) | Počet nehôd s úmrtím (nie počet mŕtvych) | Smrteľné nehody na milión letov |
Saab 340 | 9,00 | 3 | 0,33 |
McDonnell Douglas MD-80 | 20,00 | 9 | 0,45 |
Boeing 767 | 6,50 | 3 | 0,46 |
Boeing 757 | 7,20 | 4 | 0,56 |
Boeing 737 | 76,00 | 47 | 0,62 |
Boeing 727 | 70,00 | 46 | 0,66 |
Airbus A319/320/321 | 6,00 | 4 | 0,67 |
Fokker F-70/F-100 | 4,50 | 3 | 0,67 |
Embraer 120 Brasilia | 7,00 | 5 | 0,71 |
McDonnell Douglas DC-9 | 55,50 | 42 | 0,76 |
British Aerospace BAe 146 | 4,50 | 4 | 0,89 |
Lockheed L-1011 Tristar | 5,50 | 5 | 0,91 |
Airbus A300 | 8,00 | 9 | 1,13 |
Boeing 747 | 14,80 | 24 | 1,62 |
Airbus A310 | 2,70 | 5 | 1,85 |
McDonnell Douglas DC-10 | 7,60 | 15 | 1,97 |
Fokker F-28 | 8,50 | 20 | 2,35 |
Embraer 110 Bandeirante | 7,50 | 28 | 3,73 |
McDonnell Douglas MD-11 | 0,70 | 4 | 5,71 |
Aerospatiale Concorde | 0,08 | 1 | 12,50 |
Zrážka lietadla s vtákom
Vždy som sa bál, že lietadlo havaruje, keď zrazí nejakého vtáka a vcucne ho do motora. Podľa planecrashinfo.com bolo smrteľných leteckých nehôd zapríčinených vtákmi tak málo, že sa dajú zrátať na prstoch.
Dátum | Oblasť | Airolinky | Príčina |
10.4.1960 | Boston, Massachusetts | Eastern AL | Kŕdeľ bocianov zničil 3 motory pri odlete |
23.11.1962 | Ellicott, Maryland | United AL | Zrážka s labuťou zničila ovládanie lietadla |
15.9.1988 | Bahar Dar, Ethiopia | Ethiopian AL | 10-16 menších vtákov zničilo motory |
18.4.1990 | Off Panama | Aero Perlas | Zlyhanie motorov pri vzlete po zrážke s vtákom |
22.9.1995 | Anchorage, Alaska | U.S. Air Force | Kŕdeľ viac ako 100 čajok spôsobil zlyhanie 2 motorov |
19.4.2000 | Pepo, Congo | Centrafricain Airlines | Náraz po zrážke s vtákmi |
15.1.2009 | New York, New York | US Airways | Ponorené lietadlo do Hudson River po zrážke s kačicou |
Zásah lietadla bleskom – lietanie v búrke
Počet smrteľných nehôd lietadiel zapríčinených bleskom naznačuje, že cestovanie v búrke je skôr nepohodlné ako smrteľne nebezpečné.
Dátum | Mesto / Oblasť | Letecká spoločnosť |
3.9.1929 | Mt. Taylor, New Mexico | Trans Con. Air Transport |
22.7.1938 | Stulpica, Romania | LOT |
31.8.1940 | Lovettsville, Virginia | Penn Central AL |
17.1.1951 | Civitavecchia, Italy | Alitalia |
26.6.1956 | Varese, Italy | Trans World AL |
19.7.1961 | Azul, Brazil | Aerolineas Argentinas |
19.12.1962 | Warsaw, Poland | LOT |
8.12.1963 | Lyon, France | Air Inter |
8.12.1963 | Elkton, Maryland | Pan American AW |
18.4.1967 | Zarand, Iran | Iranian Air Force |
24.12.1971 | Puerto Inca, Peru | Lineas Aereas Nac. |
9.5.1976 | Madrid, Spain | Iran Air Force |
5.9.1980 | Montelimar, France | Kuwait Air Force |
8.2.1988 | Mulheim, Germany | NFD |
22.6.2000 | Shitai, China | Wuhan AL |
10.10.2001 | Off Valencia, Spain | Flightline |
27.12.2002 | Anjouan, Comoros Islands | Ocean Airlines |
zdroj: planecrashinfo.com
Tak čo? Stále sa bojíte sadnúť do lietadla? Napíšte do komentára vaše zážitky a skúsenosti s lietaním.